Kencing tak lawas

Solved75 views
0
Solved16 views4 hours ago
0

13 views1 day ago
0

Saya mengalami masalah kesukaran untuk membuang air kecil. Saya sudah ke klinik kerajaan untuk mendapatkan rawatan. Saya membuat ujian air kencing dan doktor memberikan 10 biji antibiotik dan serbuk garam. Arahan nya ialah sebiji antibiotik perlu diambil sebelum makan dan pengambilannya dijarakkan setiap 12 jam manakala air garam diminum selepas makan. Masalahnya ialah saya mengalami sakit perut yang mencengkam selepas makan antibiotik yang kedua dan sakit perut itu berterusan selama 2 hari. Saya terus berhenti makan ubat-ubat itu kerana takut sakit perut lagi. Persoalannya adakah betul sakit perut yang mencengkam itu berpunca daripada antibiotik yang diambil sebelum makan?

Dr Latif Saad Answered question 1 day ago

0

Setahu saya jika seseorang itu alahan kepada ubat antibiotik yang diberikan selalunya pesakit akan mengalami ruam dibadan seperti digigit nyamuk dan ia selalunya gatal. Ia juga boleh melibatkan seseorang itu mengalami simptom resdung yang semakin teruk seperti gatal hidung, hidung tersumbat, selesema dan bersin. Lebih lagi pesakit boleh mengalami keradangan dibahagian conjuntiva dimana pesakit akan mengalami mata merah dan berair.

Teruk lagi jika pesakit mengalami sakit perut dimana selalunya dia akan mengalami gastrik. Tetapi ada juga yang melaporkan sakitnya seperti memulas. Mungkin ia sama seperti yang puan cakapkan iaitu mencengkam. Tapi sangat jarang seseorang itu mengalami satu simptom sakit bahagian perut sahaja tanpa melibatkan simptom2 lain.

Saya nasihatkan untuk puan berjumpa balik doktor yang memeriksa untuk mengetahui keadaan sebenar. Jika doktor berkenaan suspek ianya disebabkan ubat tersebut, selalunya ubat antibiotik itu akan ditukarkan dengan antibiotik jenis lain untuk masalah kencing kotor yang puan hadapi.

Dr Latif Saad Answered question 1 day ago

This Question is marked as a private, only admin and post author can see.
IdayuZabri95 Changed visibility to private 4 hours ago

Add a Comment

0

Setahu saya jika seseorang itu alahan kepada ubat antibiotik yang diberikan selalunya pesakit akan mengalami ruam dibadan seperti digigit nyamuk dan ia selalunya gatal. Ia juga boleh melibatkan seseorang itu mengalami simptom resdung yang semakin teruk seperti gatal hidung, hidung tersumbat, selesema dan bersin. Lebih lagi pesakit boleh mengalami keradangan dibahagian conjuntiva dimana pesakit akan mengalami mata merah dan berair.

Teruk lagi jika pesakit mengalami sakit perut dimana selalunya dia akan mengalami gastrik. Tetapi ada juga yang melaporkan sakitnya seperti memulas. Mungkin ia sama seperti yang puan cakapkan iaitu mencengkam. Tapi sangat jarang seseorang itu mengalami satu simptom sakit bahagian perut sahaja tanpa melibatkan simptom2 lain.

Saya nasihatkan untuk puan berjumpa balik doktor yang memeriksa untuk mengetahui keadaan sebenar. Jika doktor berkenaan suspek ianya disebabkan ubat tersebut, selalunya ubat antibiotik itu akan ditukarkan dengan antibiotik jenis lain untuk masalah kencing kotor yang puan hadapi.

IdayuZabri95 Selected answer as best 4 hours ago

Add a Comment

You are viewing 1 out of 1 answers, click here to view all answers.

Question is closed for new answers.
Changed status to publish
0

Setahu saya jika seseorang itu alahan kepada ubat antibiotik yang diberikan selalunya pesakit akan mengalami ruam dibadan seperti digigit nyamuk dan ia selalunya gatal. Ia juga boleh melibatkan seseorang itu mengalami simptom resdung yang semakin teruk seperti gatal hidung, hidung tersumbat, selesema dan bersin. Lebih lagi pesakit boleh mengalami keradangan dibahagian conjuntiva dimana pesakit akan mengalami mata merah dan berair.

Teruk lagi jika pesakit mengalami sakit perut dimana selalunya dia akan mengalami gastrik. Tetapi ada juga yang melaporkan sakitnya seperti memulas. Mungkin ia sama seperti yang puan cakapkan iaitu mencengkam. Tapi sangat jarang seseorang itu mengalami satu simptom sakit bahagian perut sahaja tanpa melibatkan simptom2 lain.

Saya nasihatkan untuk puan berjumpa balik doktor yang memeriksa untuk mengetahui keadaan sebenar. Jika doktor berkenaan suspek ianya disebabkan ubat tersebut, selalunya ubat antibiotik itu akan ditukarkan dengan antibiotik jenis lain untuk masalah kencing kotor yang puan hadapi.

Posted new comment
IdayuZabri95

Yeke. Selepas makan antibiotik yang pertama, saya mengalami bintik merah di tangan dan gatal2 tetapi cuma satu sahaja bintik merah tersebut. Jadi saya menganggap alerginya tidak begitu serius. Sebelum saya mengambil antibiotik yg kedua, gatal2 itu sudah tiada. Tetapi selepas makan yg kedua, perut saya mencengkam dengan kuat dan saya berhenti mengambil ubat itu. Namun, termasuk harini sudah 3 hari saya selsema. Saya tidak tahu pula kesan alergi antibiotik akan menyebabkan selsema. Terima kasih doktor akan penjelasannya. Saya akan berjumpa semula doktor di klinik untuk mendapatkan pemeriksaan.